dimecres, 2 d’octubre del 2019

PROPOSTA DIDÀCTICA-Assaig-Dicc.Ociosos


PROPOSTA DIDÀCTICA: «L'ASSAIG, entre la literatura i la raó».
[Materials didàctics, 12. Gen. Valenciana, 1994. València. Consell. Educ. i Ciència]
                                                                    Isidre Crespo i Redondo
                                 

1. GUIÓ DE LA UNITAT

1.1. Introducció

     1. El marc o context on situem la UNITAT.
     2. La Programació general de l'experiència.
     3. El nivell de l'alumnat i el moment del curs.

1.2. Objectius.

1.3. Continguts:

            1. Conceptes
            2. Procediments
            3. Actituds


1.4. Descripció de les fases.

1.5. Orientacions metodològiques.

1.6. Material de suport:

            1. Textos a treballar
            2. Altres materials: consulta, referència, etc.

1.7. Avaluació

    1. Criteris

    2. Tipus

    3. Instruments d'avaluació


2. BIBLIOGRAFIA




Materials Didàctics 12-Proposta-Assaig




1. DESENVOLUPAMENT DE LA UNITAT

1.1. Introducció

1.1.1. Marc o context.

  La present proposta de treball està pensada -i aplicada- per al nivell COU, en l'assignatura Literatura Catalana.
  Però no vol dir que, canviant-ne el que calga -adaptant objec-tius i terminis- no siga aplicable igualment a Tercer de BUP, 1r de Batxillerat i als nivells superiors de FP.
  En tot cas, suposa una programació d'ensenyament de la literatu-ra i, a dintre, de l'assaig. Tant si es vol com una part d'aque-lla, com si es concep com una manera d'ensenyar a pensar i a expressar-se.
             «Benaventurats els que han tingut un mestre -maitre
           à penser-, perquè ells podran renegar-lo»
                                   [FUSTER,J., CPI, p.26]

  Pensament i literatura. Ensenyar a pensar i ensenyar literatura. Més en concret, literatura d'idees. Unes paraules, doncs, que emmarquen allò que entenem per "literari":

           «Propietat del text que analitza la seua capacitat expressiva general, és a dir: la riquesa i variació lingüística, la qualitat i precisió del lèxic, la complexitat i variació sintàctica, els recursos retòrics per a la comunicació, el grau de risc o de creativitat      de l'autor a l'hora d'elaborar el text».
                                                            [CASSANY,D. i altres, 1993]

  I com el punt central de l'experiència és l'ensenyament de l'assaig, res millor que oferir-ne, també, una definició, provisional però tan vàlida com altres de les que hi ha en circulació:
         «Gènere en  prosa que tracta  d'una manera lliure les qüestions  de diversos camps  de la ciència,  de l'art, de la política, de la història, del  pensament, etc. Les dades  objectives  i  les informacions  es combinen  amb l'opinió,  el subjectivisme  i les experiències personals de l'autor, que  fa servir  per als seus  propòsits comunicatius una gran varietat  de recursos estilístics propis de la creació literària».
                                                                                [CASSANY,D. i altres, 1993]

  L'assaig, doncs, expressió elegant -literària- d'opinions i sentiments diversos sobre diversos temes; «un projecte de comunicació sòlid entre jo i uns virtuals, perdurables lectors...però amb manipulació literària...aquell mínim de joc idiomàtic, sense el qual no hi ha literatura» que diria Fuster [O.C.I, "Introducció"].
  «Un terreny, l'assaig, que reclama una reflexió sobre la jerarquització del doble sintagma -la "literatura" i "d'idees"-, en tant que l'accentuació de l'un o bé de l'altre emmarcarà la relació existent entre els valors més literaris o els més pròpiament discursius». [RIERA,A. Saó, 1992]. Aquesta és la tasca, per a ella, doncs, la següent




1.1.2. Programació general.

  Literatura Catalana de COU és una assignatura optativa dins de l'opció de Lletres. Però és, alhora, l'últim esglaó de l'Ensenyament Mitjà. Val a dir, doncs, que és la darrera oportunitat que té el nostre alumnat, globalment, d'aproximar-se a aquest tipus de literatura del pensament o art d'expressió de les idees. Anys a  venir, cadascú seguirà camins previsiblement dispersos. I tots sabem que, dissortadament, lectures d'aquesta mena no solen concitar l'atenció del personal. Heus ací, entre altres, algunes de les raons que fan interessant aquesta proposta.
  L'assignatura té un programa, i, en ell, hi figuren vuit lectures, com a exemples dels "corrents" literaris a estudiar. En el nostre cas, la lectura setena correspon a l'assaig. L'autor, Joan Fuster; l'obra, Diccionari per a ociosos. Una experiència, per tant, que forma part d'un programa. No pretenem sinó complir de la millor manera que sabem la part que ens pertoca.

1.1.3. El nivell de l'alumnat i el moment del curs.
  Ja hem indicat que aquesta experiència didàctica, destinada en principi a COU, podia dur-se a terme també en 3r de BUP, en 1r de Batx., o en els nivells superiors de FP. Tot és qüestió de seleccionar adequadament, d'entre els ací proposats, els objectius i els continguts. A 3r d'ESO, posem per cas, curs més de "llengua", doncs donar més relleu als aspectes lingüístics -tipologia textual, estructures, aspectes objectius i subjectius de la informació, etc.- i menys als literaris. A COU, lògicament, se suposen més dominats aquells i hom haurà de dedicar més temps a aquests: estilística, figures literàries, gèneres, èpoques i corrents, autors i obres.
  Pel que fa al moment del curs, cada professor veurà quin és el més escaient. Cada nivell i cada grup d'alumnes comporten una dinàmica específica. En COU, el temari la col·loca en el penúltim tema, més o menys pel més de maig. No és inadequat aquest moment, els i les alumnes han assolit al cap del curs una certa maduresa de pensament i de treball, que els facilita l'aproximació a aquest tipus de literatura: literatura d'idees, a la qual no s'han acostat en cursos anteriors.
  Un altre punt de vista, suggerent, en projecte de realització, seria emprar aquesta experiència com indicava al començament: per ensenyar a pensar. Hauria de reconduir-se'n el procés; és a dir, utilitzar textos assagístics, de Joan Fuster concretament, per anar treballant diverses maneres d'articular el pensament, tot donant més relleu als procediments que més s'orienten al desenvolupament de l'activitat intel·lectual. Aquesta orientació demanaria, potser, aplicar l'experiència en els primers mesos de l'any acadèmic, ajudaria molt els i les estudiants a treballar les altres matèries; en totes han de discórrer, identificar bé la informació, processar-la i aplicar-la. Relacionar, organitzar, manipular, això és estudiar i, de passada, comprendre. Així ho veia el nostre mestre:

                 «Compara, i començaràs a entendre» [FUSTER,J. CPI, p.152]



1.2. Objectius.

          L'objectiu final? Aconseguir uns alumnes el retrat "robot" dels quals s'assemble com més millor al "perfil" que presentem tot seguit. «Un aprenent amb competència literària és algú que:

         1. Té dades suficients sobre el fet literari.
         2. Coneix èpoques, autors, obres, estils, etc.
         3. Sap llegir i interpretar un text literari.
         4. Sap identificar i interpretar tècniques i recursos estilístics.
         5. Coneix els referents culturals i la tradició.
         6. Té criteris per seleccionar un llibre segons els seus interessos i gustos.
         7. Incorpora la literatura a la seua vida quotidiana.
         8. S'ho passa bé amb la literatura». [CASSANY,D. 1993]
                                
  Així doncs, a la present proposta, li assignem els següents

  OBJECTIUS                                                 

  1. ASPECTES TEÒRICS.           
     * Adquirir una sèrie de coneixements de teoria literària:
        1. L'assaig.                                           
        2. Els recursos més idonis per al gènere               
        3. Les estructures i funcions dels textos explicatius   
           i/o, sobretot, argumentatius.                       
        4. Les destreses pròpies per comentar/interpretar      
           aquesta mena de textos.                             
                                                                
    2. ASPECTES HISTÒRICS                                      
                                                               
      * Conéixer:                                     
                                                                
        1. Una època: la postguerra.                           
        2. Un autor: Joan Fuster.                              
        3. Una obra literària: Diccionari per a ociosos.       
                                                                
    3. ASPECTES PRÀCTICS                                       
                                                               
      * Adquirir:                                              
                                                                
        1. Una certa destresa en la producció de textos anomenats d'opinió, en les seues variades formes.      
        2. L'hàbit de seguir les estratègies de composició de textos i les seues diverses fases.                  
 
  Busquem un enfocament atractiu i suggerent i, a més, adequat als nous plantejaments de la "Reforma"; d'acord amb això, els coneixements literaris els estructurem al voltant de tres eixos:

     1r  CONCEPTES / FETS i SISTEMES: part conceptual.
     2n  PROCEDIMENTS: destreses, habilitats.
     3r  ACTITUDS / VALORS i NORMES: secció orientada a la part volitiva de l'alumne.
  Aquests apartats, els estudiarem a través d'un prisma de tres cares:


          1a. La TEORIA LITERÀRIA, que pretén donar a l'alumne una visió dels diferents gèneres literaris mitjançant els textos estudiats. Es busca que l'alumne adquiresca capacitat per a comprendre, utilitzar i disfrutar de les obres que arribe a llegir, i, fins i tot, que assolesca tècniques literàries per a elaborar textos propis.
          2a. La HISTÒRIA DE LA LITERATURA, que ha de servir de marc de referència dels textos a estudiar. A través d'ella, situarem l'obra i l'autor, l'època i el moviment literari.          
          3a. Les TÈCNIQUES D'EXPRESSIÓ, amb les quals es vol fomentar i consolidar les capacitats de llenguatge oral i escrit adquirides per l'alumne en cursos anteriors, que madure en l'expressió i raonament de les seues opinions i que amplie les seues capacitats expressives al llenguatge literari i al propi dels mitjans de comunicació.

  La PROGRAMACIÓ d'aula, doncs, quedaria formulada, seguint les noves orientacions, de la manera següent:

1.3. Continguts

    1. Conceptes

      1. TEORIA LITERÀRIA 

        1. L'acte comunicatiu: un jo i un tu que es parlen.
        2. El llenguatge: varietat i funcions.
        3. Aspectes objectiu i subjectiu de la informació. Mecanismes que els
            vehiculen.
        4. L'assaig, un gènere literari.
           - característiques.
           - classes.
           - estructures més usuals.
           - funcions i usos.
           - recursos més "propis".
        5. El comentari de textos assagístics.

      2. HISTÒRIA DE LA LITERATURA.

        1. L'assaig en la nostra literatura.
           - L'època de postguerra.
            2. Joan Fuster, un assagista peculiar:
                      - Concepció fusteriana de l'assaig.
                      - Estil assagístic: tècniques i recursos.
           - Producció: Classificació i obres.
           - El Diccionari per a ociosos.
            3. Altres autors nostres.

      3. TÈCNIQUES D'EXPRESSIÓ

        1. Tipologia textual. L'àmbit i la funció.
           - Textos explicatius.
           - Textos argumentatius.
        2. L'expressió escrita:
           - qualitats del text: adequació, coherència, cohesió, gramaticalitat, disposició formal i estilística (to, recursos expressius i figures retòriques).
           - estratègies de composició: analitzar la situació comunicativa, generar idees, organitzar-les, redactar, revisar i valorar el text produït.
           - tècniques d'anàlisi i síntesi de textos: subratllat, resum, esquemes, diagrames.
    2. Procediments

      1. TEORIA LITERÀRIA 

        1. Reconeixement de la relació establerta entre l'emissor i el receptor.
        2. Detecció del divers funcionament del llenguatge -funcions del llenguatge-
            al llarg del text.
        3. Reconeixement dels elements i l'estructura d'un text argumentatiu.
        4. Identificació de la informació objectiva i de la subjectiva en un text.
        5. Localització i explicació dels diversos mecanismes que vehiculen els
            diferents tipus d'informació.
        6. Identificació i anàlisi de les qualitats del text.
        7. Identificació de la intenció de l'autor.
        8. Comparació de textos amb estructures diferents.
        9. Reconeixement de les característiques d'un text assagístic.
       10. Anàlisi i comentari de diversos assajos.

      2. HISTÒRIA DE LA LITERATURA

        1. Lectura i crítica de textos de diferent època i autor.
        2. Consulta de diverses fonts.
        3. Identificació de les característiques de l'època.
        4. Ubicació literària i "ideològica" de l'autor.
        5. Reconeixement de les peculiaritats "estilístiques" de Joan Fuster.
        6. Organització de la seua producció literària a partir d'uns criteris
            determinats.
        7. Esquematització de les "entrades" del Diccionari en base a criteris
            temàtics, textuals, o de magnitud.
        8. Anàlisi comparativa entre un text de J.Fuster i un d'un altre autor.

      3. TÈCNIQUES D'EXPRESSIÓ

        1. Distinció de textos de tipologia diferent.
        2. Ús del llenguatge amb diverses funcions.
        3. Producció de textos d'opinió.
        4. Seguiment de les fases de producció d'escrits.
        5. Comparació dels escrits propis amb els dels autors.
        6. Redacció de textos assagístics de diferent estructura.


    3. Actituds



      1. TEORIA LITERÀRIA 

1.     Apreciació de les variades maneres d'expressar-se, com a manifestacions
      legítimes de les, també legítimes, diferents maneres de ser.
        2. Valoració positiva del fet que les persones hagen estat capaces de crear
            diferents maneres de comunicar-se.
        3. Consideració de la literatura com, «si més no, una finestra a la utopia».
        4. Postura favorable respecte de les diverses maneres de pensar i, per
            descomptat, de la "llibertat d'expressió".

      2. HISTÒRIA DE LA LITERATURA

        1. Estima per les aportacions dels "antics" a la nostra cultura.
        2. Respecte per les idees dels autors d'altres èpoques.
        3. Curiositat per les seues maneres de raonar.
        4. Valoració positiva de la contribució de Joan Fuster al nostre pensament i a
             la nostra literatura.
       
      3. TÈCNIQUES D'EXPRESSIÓ

         . Valoració de la formació de criteris i estil personals a l'hora d'expressar la
            pròpia opinió.
         . Actitud favorable respecte de l'adequada presentació dels propis escrits.
         . Estima per l'escriptura de creació com a manifestació de la pròpia
            personalitat.
         . Valoració de la lectura i de l'escriptura com a mitjans de comunicació
            interpersonal.

1.4. Fases en què es projecta la proposta.

  Advertim que entenem l'experiència aplicada al COU. Bàsicament, doncs, Literatura, o Història de la Literatura. Seqüenciaríem, per ant, l'experiència en dues fases d'igual temporalitat. No disposem, si volem ser  "democràtics", més que d'un mes; és a dir, unes 18 sessions acadèmiques; a banda, és clar, de les hores escaients de treball a casa. Cada fase, doncs, unes nou sessions; incloent-hi les proves específiques d'avaluació i els comentaris subsegüents.
  Únicament n'indiquem els CONCEPTES. No cal dir que aquests comporten els PROCEDIMENTS i les ACTITUDS corresponents.
  Tot seguit de cada aspecte a treballar, oferim alguna activitat que puga facilitar-ne el procés; quasi sempre sobre textos -"entrades"- del Diccionari per a ociosos.

    Ia EL TEXT ASSAGÍSTIC. Intentem conéixer, en primera instància, el tipus de text en què s'ha "lluït" Joan Fuster. Les implicacions generals de fer assaig. Un possible ordre de sessions:

       1a Sessió introductòria: El text com a acte comunicatiu.

  Després de presentar el projecte per al mes, reconstruir entre tots l'esquema de l'acte comunicatiu; tot seguit
  * Comprovar com l'autor -el jo emissor- s'adreça a un lector -el tu receptor-, del qual espera una resposta. Un bon exemple en seria «POLÍTICA».

       2a Les funcions del llenguatge.

  Es repassaran les diverses funcions del llenguatge i els seus variats usos. Fer-ne un esquema. Després
  * Assenyalar, en una "entrada" -«COVARDIA»-, totes les "funcions del llenguatge" i les relacions que s'hi estableixen.    

          Els aspectes objectiu i subjectiu de la informació.
 
  * Analitzar, després, en l'article «RELLOTGE», les informacions OBJECTIVES que hi ha i els enfocaments SUBJECTIUS; i identificar tots els mecanismes que els vehiculen: adjectius -anteposats i postposats-, adverbis, sinonímia textual, verbs, etc. Comprovar-hi com aprofita l'autor la informació "objectiva" per vehicular a partir d'ella tota una sèrie de reflexions "subjectives".

       3a Les peculiaritats dels textos argumentatius.

          * Davant d'un text d'aquesta mena -«BELLESA», posem per cas- identificar-ne l'estructura:

             - La introducció o exordium.
            - L'exposició de fets o narratio.
            - L'exposició d'arguments o argumentatio.
            - La conclusió o peroratio.

          * "Traduir" en un mapa conceptual les relacions lògiques detectades al text.
          * Identificar-hi els diversos tipus d'arguments.

       4a Les característiques de l'assaig i les diverses maneres de practicar-lo.

           * Buscar en diverses fonts -i en llengües diferents- la definició d'assaig. Hi subratllarem els elements comuns.
           * Recollir definicions al respecte en llibres de literatura, en català o en altres llengües, i posteriorment aplicar-la a textos de diversos autors.
  Ara ja podem concretar la nostra definició d'assaig.

       5a Tècniques d'anàlisi i síntesi de textos.

  L'ensenyant les explicarà prèviament; tot d'una, les mostrarà
          * Presentant subratllat i en forma d'esquema l'article «Quatre paraules sobre l'assaig», de V. SALVADOR.

       6a En aquesta sessió, durem a terme una pràctica dels dos tipus de tècniques; consistirà a
          * Subratllar i resumir l'article «LECTURA». Els alumnes en duran l'esquema a la sessió següent.

       7a Les estratègies de composició i les seues fases.

  Ara toca el procés contrari. Hem d'intentar exposar les nostres idees, aportant-hi els arguments que consideren més adients. Les estratègies són

          * Planificació:
             - Elegir el que volem comunicar i a qui.
              - Dissenyar la situació comunicativa concreta.
              - Generar idees sobre el tema o assumpte.
             - Seleccionar les idees i Organitzar-les.
             - Triar els mecanismes: tipus de text,  estructura, recursos preferits, etc.
          * Redacció del text.
                     * Revisió de l'escrit.
                     * Valoració personal i del professor sobre el text.

  Amb aquestes activitats i les explicacions pertinents de l'ensenyant, creiem que els alumnes ja poden "saber" com és un text assagístic, en general; i han realitzat una mínima "pràctica" de com expressar la pròpia opinió; era l'objectiu global d'aquesta fase.

       8a Control. Aplicar a una "entrada" -«CONVICCIÓ», «HOME»-, tots els aspectes treballats fins ací. S'hi tracta de comprovar que ja saben que un assaig és un text amb un funcionament peculiar; per tant, l'única "qüestió" hi serà aplicar al text triat la definició d'assaig.

   IIa EL DICCIONARI PER A OCIOSOS. Ara toca "tastar" el producte, objecte concret del nostre estudi. Ací pararem esment en totes les "filigranes", en la literatura del Diccionari..., «en la pirotècnia d'associacions i reflexions agudes i brillants en les quals destaquen tant l'actitud ètica com la prosa magnífica i transparent o les referències culturals i erudites». [PÉREZ MONTANER, J., 1991]. Així podrem "conéixer" com s'assaja Joan Fuster. La nostra
proposta quedaria plasmada en el següent ordre de sessions:

       9a Les anomenades qualitats d'un text.

  Fet el control, el professor o la professora podran conéixer el nivell de qualitat dels textos del seu alumnat. Alhora que presenta els resultats del "control", explicarà les qualitats que han de tenir tots els escrits: adequació, coherència, cohesió, gramaticalitat, disposició formal i estilística. Com a bon exemple,
          * Analitzar -en el pròleg del llibre, fet pel mateix J. Fuster- les així dites qualitats d'un text.

          10a La concepció fusteriana de l'assaig.

  Per a determinar-la, un bon camí
          * Recollir, per equips, les diverses definicions que en fa Fuster -mireu BIBLIOGRAFIA; pròlegs de J.Fuster a les seues obres, sobretot-; després, a classe, elaborar un esquema on hi siguen tots els aspectes.

  Una altra manera, més senzilla:
          * Acarar una o dues de les "definicions" que fa Fuster de l'assaig amb un o diversos textos del Diccionari..., per intentar veure'n la "correspondència".

          11a L'estil de J.Fuster: tècniques i recursos. (1)

  És arribat el moment de descobrir en profunditat la literatura de Diccionari per a ociosos. En un primer moment, el contrast:
          * Deixar caure un dels títols de les "entrades" del Diccionari i provocar un "assaig", una excursió per escrit al respecte, i, després, comparar l'organització textual, les associacions ideològiques i els recursos expressius utilitzats en un text i en l'altre.

          12a L'estil de J.Fuster: tècniques i recursos. (2)

  Ara, l'estudi detallat. Al respecte, oferim vàries activitats:
          * Analitzar «INTERÉS» per comprovar com Fuster, quan escriu "maquina en companyia", "conversa a moltes bandes": amb un amic, amb Pompeu Fabra, amb els "moralistes francesos" i, naturalment, amb el lector. Ah! i s'hi manifesta, com un amic.
          * Estudiar exhaustivament la sinonímia -i l'antonímia- en «CADIRA» o «CINISME». I, després, inferir-ne els jocs semàntics, una de les característiques de l'estil de l'autor.
          * Analitzar completament la sintaxi d'un text, amb la consegüent indicació dels jocs estilístics que s'hi fan.
          * Identificar tota mena de recursos a «XENOFÒBIA», amb el posterior aclariment de la seua aportació "estilística". "Induir els valors literaris", en diríem.

      13a i 14a El Diccionari per a ociosos.

  Primer que res, comentar els dos pròlegs de l'autor: el de la primera edició i el de O.C.VI, Assaigs 2. En són la presentació del mateix autor. Després, el professor, de manera resumida, oferirà les "consideracions" que sobre el llibre han fet J.FAULÍ i J. PÉREZ MONTANER. A partir d'ara, seguirem amb la nostra recerca. 
          * Analitzar, en els pròlegs de Fuster a les seues obres, els factors que configuraven «el clima de l'època» i la influència d'aquest en la seua escriptura.
          * En qualsevol "entrada" del Diccionari..., identificar l'original punt de vista amb què mira Fuster el tema.
          * Elaborar un "informe" on, per a cada característica estilística de l'autor, figuren dos, o més, exemples del Diccionari.
          * Fer un recull dels autors i les obres que apareixen en un text llarg -«NOVEL·LA», «AMOR», «SEXE», «VICI»-, o d'un grup de textos "afins", i comprovar-hi com Diccionari per a ociosos és un model de lectura, un "tresor" de cultura.

       15a i 16a El comentari de textos assagístics.

          * Aplicar a una "entrada" qualsevol el model de comentari que proposem en l'Annex.
          * Comentar en veu alta -el professor- una de les entrades. L'exemple de Ll. Roda -mireu BIBLIOGRAFIA- és estimulant.

      17a Prova específica d'avaluació

      18a Comentari global sobre els resultats de la prova i avaluació conjunta, a classe, sobre l'experiència.

1.5. Orientacions metodològiques: El fet de tenir -i intentar se-guir- una programació, no ha de fer oblidar que la literatura, tota, demana un ensenyament no forçat; en altres paraules, que hem de recórrer als suggeriments que ací ens pot aportar l'ensenyament no formal. No sols pretenem que "s'ensenyen", també volem que s'inicien en el gaudi de la lectura. En la delectació del descobriment de les subtils i suggerents relacions ideològiques presents als textos, així com dels "artificis" emprats per l'autor. I, naturalment, dels novadors "matisos" que se'n desprenen. L'assaig fusterià: l'art de l'agudesa en la concepció i de la subtilesa en l'expressió.
  Lectors atents, bons lectors. Això busquem. I això ens demana que aquests s'expressen en qualsevol moment del procés. Treballs a banda, el lector ha de "conversar" amb l'autor i amb altres lectors. El sentit serà així més complet, i més de tots. I més "raonable". Una de les grans lliçons del mestratge de Fuster: «Fuster no solia raonar sol, sempre estava maquinant en companyia: el seu cap era una tertúlia permanent». [CRESPO,I., 1992]. Hom ha de procurar, doncs, que les classes tinguen molt de tertúlia, que siguen molt participatives. La mateixa recerca de la informació ja la podem compartir: unes vegades informarà -explicarà- l'ensenyant; d'altres, un o més estudiants; fins i tot hi cap una perquisició col·lectiva.
  Ens imaginem un aprenentatge que combina la lectura, la discussió, l'explicació teòrica, la comprovació d'informacions "estilístiques", la "imitació" lliure de les diverses tècniques i recursos emprats per l'escriptor. Ensenyar-se, això és, a caminar per aquest jardí, flairant a pleret tantes i tantes olors, alhora que descobrim la riquesa d'un pensament variat, innovador, i recuperador d'aportacions del passat.
  El professor o la professora ha de preparar-se un "dossier", més o menys abundós, sobre l'època, l'autor i l'obra; així podrà "tirar una mà", quan vindrà el cas, a l'alumne que la reclame. La recerca dels alumnes pot variar: notes de classe (--> resums, esquemes) a completar amb altres fonts d'informació -enciclopèdies, llibres de text,...-; alhora anirant elaborant, per fases, diversos documents "sintetitzadors" de les diverses fonts a què han acudit. Al final, també disposaran del seu dossier, i de "fabricació" pròpia. Una bona "guia" per caminar més "al seu aire".

1.6. Material de suport

    1. Textos a treballar

           - Diccionari per a ociosos [Joan Fuster]

    2. Altres materials:
       
           - En primer lloc, la BIBLIOGRAFIA ressenyada al final.
       - A més, enciclopèdies, llibres de text, etc., i altres articles o llibres que parlen de l'assaig, de Joan Fuster i/o de la seua obra i significació.
       - Les "introduccions i guies didàctiques" que porten algunes edicions adreçades a "estudiants".
       - Qualsevol font d'informació sobre la metodologia a emprar a l'hora d'ensenyar a expressar la pròpia opinió.

1.7. Avaluació

    1. Criteris

      1. TEORIA LITERÀRIA 

         1. Identificar l'opinió de l'autor i els arguments que s'hi addueixen.      
         2. Interpretar el contingut de textos literaris tot relacionant-lo amb les estructures de gènere i amb els recursos emprats.
         3. Identificar  en un text l'opinió de l'escriptor d'altres informacions que hi són expresses o deduïbles.
         4. Comentar adequadament un text assagístic.


      2. HISTÒRIA DE LA LITERATURA

         1. Relacionar un text de Joan Fuster amb l'època corresponent.
         2. Aplicar a la interpretació de textos i obres de caràcter literari informacions sobre èpoques, autors i obres.
         3. Interpretar i valorar les obres literàries com a manifestació dels valors, els coneixements i les preocupacions d'una societat determinada i d'un posicionament de l'autor al respecte.
         4. Reconéixer un text fusterià a partir del tema, del posicionament ideològic o de l'estil.

      3. TÈCNIQUES D'EXPRESSIÓ

         1. Produir textos d'intencionalitat literària, utilitzant estructures de gènere i recursos expressius i retòrics.
         2. Elaborar un article d'opinió, seguint una determinada estructura.
         3. Seguir habitualment les estratègies de composició de textos en totes les seues fases.

    2. Tipus

         1. Inicial
         2. Formativa
         3. Sumativa (final)

    3. Instruments d'avaluació

      1. Per a fer el seguiment del procés d'aprenentatge.

         - Graelles d'observació de les activitats realitzades.
       
      2. Per a l'avaluació de resultats:
                      
        1. L'observació directa.
        2. La informació recollida sobre el procés.
        3. Les proves:

           - Recepció escrita

             - Preguntes de comprensió:
               .. De quin assumpte es parla
               .. Quina és la idea central i quines les secundàries.
             - Identificació del tipus de text.
             - Estructura del text: externa i interna.
             - Anàlisi de tots els recursos expressius d'un text.
             - Comentari de text.

           - Producció escrita

             - De diferents tipus de text
             - De textos amb diferents tècniques i recursos
             - Utilitzant el següent procediment:
               .. Planificació
               .. Producció del text
                                 .. Revisió
               .. Consulta/Correcció.

           - Recepció/Producció escrita

             - Treballs de lectura
             - Treballs d'investigació:
               .. Recerca i consulta (RECEPCIÓ)
               .. Elaboració de resums, esquemes, informes, fitxes, mapes conceptuals...
               .. Valoració i conclusió.                     

2. BIBLIOGRAFIA
   1. TEORIA LITERÀRIA
      CASSANY, D./LUNA, M./SANZ, G.: Ensenyar llengua, Ed. Graó, Bar-        celona, 1993.
      ESCRIVÀ, R./FERRER, M.: Per a convéncer, Generalitat Valenciana, Conselleria d'Educació i Ciència, València, 1993
      GARCIA HOZ, V. y otros: Enseñanza de la lengua y la literatura en la educación secundaria. Ed. Rialp, Madrid, 1992.
      MIRA, Joan F.: «Pràctica i teoria de l'assaig» a Joan Fuster entre nosaltres, Ed. Generalitat Valenciana, València, 1993.
      SALVADOR, Vicent: «Quatre paraules sobre l'assaig», dins "Tebeos" per intel.lectuals, Ed. Tres i Quatre, València, 1985.

   2. HISTÒRIA DE LA LITERATURA
       BLASCO, Júlia: «De llengua i llenguatge en Joan Fuster» a Saó, núm. extraordinari, València, 1992.
      CRESPO, Isidre: «Joan Fuster, un mestre», dins ...idees. Suplement de cultures, a diari Regió 7, Manresa, 15-XI-92.
      FAULÍ, Josep: «Aquell "Diccionari" de 1964», a Joan Fuster entre nosaltres, Ed. Generalitat Valenciana, València, 1993.
      FAULÍ Josep: «Fuster, catorce años después», a Joan Fuster entre nosaltres, Ed. Generalitat Valenciana, València, 1993.
      FRANCO, Josep: «Joan Fuster: l'ofici d'escriure» dins ...idees. Suplement de cultures, a diari Regió 7, Manresa, 15-XI-92.
      FUSTER, Joan: Llengua, literatura, història, O.C.I, Edicions 62, Barcelona, 1975
      FUSTER, Joan: Diari 1952/1960, O.C.II, Edicions 62, Barcelona, 1979.
      FUSTER, Joan: El món de cada dia, O.C.IV, Assaigs,1, Edicions 62, Barcelona, 1975.
   FUSTER, Joan: Causar-se d'esperar, Edicions 62/Orbis, Barcelona, 1984.
   FUSTER, Joan: Diccionari per a ociosos, Edicions 62, "El cangur", 41. Barcelona, 1992; i O.C.VI, Assaigs, 2. Barcelona, 1991.
   FUSTER, Joan: Consells, proverbis i insolències, Edicions 62,          Barcelona, 1992
   FUSTER, Joan: Ser Joan Fuster. Antologia de textos fusterians. A cura de J.A. Fluixà i A.Martínez. Ed. Bromera, Alzira,            1991.
   IBORRA, Josep: Fuster portàtil, Ed. Tres i Quatre, València, 1982.
   KEOWN, Dominic: «Dictionary for the idles» a Joan Fuster entre nosaltres, Ed. Generalitat Valenciana, València, 1993.
   MESEGUER, Lluís: «Joan Fuster, assagista» dins Homenatge universitari a Joan Fuster, Ed. Universitat de València, València, 1993.
   PÉREZ MONTANER, Jaume: «Diccionari per a ociosos, de Joan Fuster» dins Lectures de C.O.U. - I, Ed. Bromera, Alzira, 1989.
   PÉREZ MONTANER, Jaume: «Alguns aspectes de l'assaig fusterià» a       Daina, núm.9, València, desembre, 1991.
   RIERA, Antoni: «Notes a propòsit de l'assaig fusterià» a Saó, núm. extraordinari, València, 1992.
   RIERA, Antoni: Literatura d'idees, Ed. Bruño, Madrid, 1992.
   RODA, Lluís: «La covardia de Joan Fuster (Anàlisi d'una oració -arreu- de Diccionari per a ociosos)» a Rev. Saó, núm.155, setembre, 1992, València.
   SALVADOR, Vicent: Fuster o l'estratègia del centaure. Ed. El Bullent, València, 1994.
   SÒRIA, Enric: «Fuster assagista, una conversa continuada» dins Sagitari. Joan Fuster. Ed. Bromera, Alzira, 1993.

   3. TÈCNIQUES D'EXPRESSIÓ
   BALCELLS,J./ COROMINA,E.: Papers de comunicació, Ed. Teide,
      Barcelona, 1989.
   CAMPS, Anna i altres: Text i ensenyament. Una aproximació interdisciplinària, Ed. Barcanova, Barcelona, 1990
   CASSANY, Daniel: Descriure escriure, Ed. Empúries, Barcelona,          1987.
   CASSANY, Daniel: Reparar l'escriptura. Ed.Graó, Barcelona,1993.
   CASSANY, Daniel: La cuina de l'escriptura. Ed. Empúries, Barcelona, 1993.
   COLOMER,T./CAMPS,A.: Ensenyar a llegir, ensenyar a comprendre.
      Ed. 62, "Rosa Sensat", 39, Barcelona, 1991.                
   COROMINA, Eusebi: Tècniques d'escriptura, Ed. Teide, Barcelona, 1988.
   COROMINA, Eusebi: Pràctiques d'expressió i comunicació, Ed. Eumo, Vic, 1984.
   SERAFINI, Teresa: Como redactar un tema, Ed. Paidós, Barcelona, 1989
   SERAFINI, Teresa: Como se estudia, Ed. Paidós, Barcelona, 1991

                     A N N E X O S

        ASSAIG: Proposta de COMENTARI.   

1. TIPUS DE TEXT: A quin tipus pertany i com funciona?

   1. Expositiu o argumentatiu             
   2. Desenvolupament més o menys lògic, o d'una manera discontínua, amb digressions col·laterals.
   3. Il·lustració a base de fets, anècdotes, frases, ...     

2. ESTRUCTURA:
 
   1. Quina classe d'estratègia discursiva té:
      - Deductiva o analitzant
      - Inductiva o sintetitzant
      - Paral·lela
      - Enquadrada o circular.

   2. Identificar en el text:
      - El tema -motiu,assumpte- i la tesi -afirmació central.
      - Les parts: introducció, fets, arguments i conclusió.

3. MODES D'EXPRESSIÓ: Determinar el paper de

   1. Els elements narratius
   2. Les descripcions o de les definicions.
   3. El diàleg            

4. RECURSOS EXPRESSIUS  

4.1. Nivells de llenguatge:

     1. Quin registre hi predomina?             
     2. Relació del registre emprat amb el contingut.
     3. Funció que hi tenen els "col·loquialismes", els "barbarismes" o les expressions en altres llengües?

4.2. El to:

     1. Quina actitud pren l'autor respecte a allò de què està parlant: crítica, informativa, divulgativa, irònica?
     2. Quines característiques de l'assaig hi són presents?
     3. Presència del jo emissor: subjectivitat, lirisme.

4.3. L'estil: Analitzar el tractament que hi tenen

         1. Les funcions del llenguatge.
     2. La modalització i la impersonalització.
         3. L'organització sintàctica.
         4. L'organització semàntica: camps semàntics, sinonímia, antonímia; la terminologia específica.
     5. Les relacions lògiques -estructures argumentatives- i els connectors:
        - Causa-conseqüència
             - Condició
            - Finalitat
             - Contraposició adversativa
            - Concessiva.
         6. L'adjectivació.
         7. Les figures retòriques.
         8. La tipografia: cometes, guions, interrogants, tipus de lletra.
     9. La intertextualitat -cites, referències, comentaris d’altres textos.
    10. Les al·lusions a: fets histò­rics, culturals, usos i costums social­s, a altres autors i obres.
    11. Les premisses explícites i les implícites. Les pressuposicions i els sobreentesos.
    12. La relació emissor-receptor.
          
5. TEMA
   1. Determinar-ne la tesi o idea central.
   2. Identificar-ne les idees secundàries -els arguments adduïts- i la seua contribució al desenvolupament de la idea central.
   3. Indicar el punt de vista amb què enfoca el tema. Originalitat.
   4. Especificar el valor i l'interés de l'assumpte, bé per ell mateix, bé pel tractament que en fa l'autor.
   5. Quin és el punt de partida per a la seua reflexió?
   6. Quines noves "relacions" estableix l'autor dins del text?

6. SITUACIÓ DE
   6.1. El text (fragment) en el conjunt de l'obra (llibre).
   6.2. L'obra (llibre) en el seu context literari i social.       

7. COMENTARI PERSONAL:
   7.1. Resum del text:
        
        ‑ què diu?     
        ‑ com ho diu?
        ‑ per què ho diu?

   7.2. Valoració del text  

        - Objectiva: coherència entre el tema i la forma d'expressar‑lo.
        - Subjectiva:
          .. Què és el que més t'ha agradat?
          .. Quan t'ha sorprés? Per què?
          .. Què en valores més:
             - l'enfocament temàtic?
            - les raons que hi aporta?
             - la manera d'argumentar?
                        - l'elegància lingüística?
                «JOAN FUSTER, UN MESTRE»

  «A casa de Fuster s'han practicat les virtuts més excelses d'un mestre: la tolerància, l'estudi, la reflexió, però també la passió per la recerca de la veritat i la raó. Una casa on innombrables deixebles hem trobat la paraula justa, el consell lúcid, la indicació adequada, la discussió incitant».
  Amb aquesta llarga cita d'un de tants aprenents de Joan Fuster, he volgut començar la breu reflexió-revivència que aporte a aquest dossier, uns apunts, en diria fusterianament. I ho dic perquè, segons el mestre, tot assaig "és un intent, una temptativa, una apuntació". Doncs això: uns apunts presos en una de tantes sessions acadèmiques animades per Joan Fuster. I dic "animades", perquè el nostre mestre no era dirigista; més aviat qüestionava, es qüestionava a si mateix, alhora que t'incitava per tal que tu, també, et qüestionares sobre el tema de conversa. Ací és on volia arribar: a la conversa.
  Tot i acceptant les paraules de Vicent Soler, citades més amunt, crec que el nostre mestre, per damunt de tot, conversava. I conversava perquè raonar conjuntament és conversar. I perquè contestar-te amb una altra pregunta quan era inquirit sobre qualsevol tema, és conversar. És a dir, un mestratge sobre el diàleg, més que cap altra ensenyança. Si més no, és l'aspecte que, ara i ací, jo voldria posar al mig de la conversa que estic mantenint amb tu, ocasional lector. Deixaré per a una altra conversa l'aspecte tant interessant d'allò que algú ha anomenat " el Fuster oral "; crec que ho ha dit Vicent Ventura; i ho recorda Josep Iborra; dos grans
alumnes del mestre; i mestres al seu torn en el savoir faire del diàleg. Ells han conversat molt sovint amb Joan, de paraula i per escrit. «El Fuster de l'apassionat col·loqui», en dirà T. Mollà.
  Deia que m'interessava destacar l'aspecte del mestratge dialèctic de Fuster. Mireu, si no, qualsevol conversa, perdó, qualsevol escrit seu i, massa sovint, hi trobareu que apareixen altres persones: un veí que li sorprén mirant uns papers (ja tenim Fuster conversant amb un altre), un autor citat literalment, unes paraules dites per un altre, una colla de pensadors com a entesos en el tema que s'hi raona, etc. En unes altres paraules: Fuster no solia raonar sol, sempre estava maquinant en companyia. Passeu-me el mot: el seu cap era una tertúlia permanent.
  Aquest aspecte dialèctic del seu mestratge té, així mateix, la variant del temps i de l'espai. Vull dir, els seus companys de tertúlia tant eren actuals com d'altres temps o d'altres llocs. Igual eren francesos del segle XVI, com italians del XIV, i, a més, pintors o músics. Tothom pot, podíem, ser companys seus de conversa. «La literatura que jo cultive -d'anar per casa- són "assaigs": poca cosa... Tracten problemes de cada dia, els mateixos que constituïrien la matèria d'una conversa familiar, cordial, en el cas que el lector i jo ens trobàssem cara a cara i ell s'hi interessés. Espere que una cosa o altra li interessarà. Ja em done per satisfet si no li frustre l'oci: si no l'hi frustre del tot». Així parla Joan en el pròleg del Diccionari per a ociosos.
  Com es pot veure, un raonar familiar. Hi compta tant l'aspecte comunitari, familiar, dels temes, com el sentit col·lectiu pel fet de raonar en companyia. I sense limitacions d'espai, de temps o de punts de vista. Mireu si no una altra: «L'assaig no acaba mai: en si, es redueix al pur procés de buscar, de fer hipòtesis o de desfer-ne. El resultat, quan n'hi ha, no pretén presentar-se amb el menor èmfasi definitori... L'assaig es resigna a ser humaníssimament provisional: subjecte a contínua rectificació, ... sempre conscient de la seua deficiència... Allò que "esperem" en escriure un assaig és obtenir de nosaltres mateixos un esforç de comprensió envers els homes, envers les coses, envers els fets, envers el temps... I això que "esperem" obtenir de nosaltres mateixos, "esperem" obtenir-ho també del lector».
 Pensar, sí; ensenyar, també. Però un ensenyar en companyia. Joan no es limitava a donar el consell lúcid o la indicació adequada. Per a mi és molt més important aquest continu incitar a raonar. Aquesta permanent disponibilitat (una de les exigències de l'assaig, segons ell) per a compartir el pensament. A vegades ens en podem oblidar, saturats com estem de la lucidesa i oportunitat de les seues raons. Fins i tot quan fa aforismes, assaigs brevíssims, apunta cap al sentit col·lectiu del pensar. Mireu si no: «Temeu l'home d'un sol periòdic (Sant Agustí)».

[CRESPO, Isidre: dins ...idees. Suplement de cultures, a diari Regió 7, Manresa,
 15-XI-92].
                                     
            «JOAN FUSTER: L'OFICI D'ESCRIURE»
                    [fragment]
  «La literatura de Fuster posa la intuïció al servei de l’erudició o es tracta, més aviat, de fer servir una sòlida erudició com a excusa per deixar vagar una imaginació portentosa? La resposta a una pregunta tan peluda com aquesta és, al meu entendre, la clau per començar a comprendre -i admirar- l'obra de Joan Fuster.
  Sense por d'equivocar-me, perquè de les equivocacions naix la discussió i pot aflorar la veritat, jo gosaria afirmar que Fuster utilitza la seua erudició com a fonament a partir del qual basteix un vast univers imaginari -o imaginatiu- que possibilita el diàleg amb el lector. Un diàleg que serà més dinàmic, i en conseqüència més fructífer i més enriquidor, com més intel·ligent i més culte siga el lector.
  Fuster tenia quatre passions indiscutibles: llegir, pensar, escriure i parlar. La cinquena era el nostre país, la seua gent i la dignificació del nostre poble. És difícil traçar els límits d'aquestes passions, que s'entremesclen i formen un paisatge cultural d'una continuïtat sorprenent, d'una densitat impressionant i d'un interés indiscutible, no sols per als valencians, o els catalans en general, sinó per a qualsevol persona que compartesca amb Fuster, almenys, alguna de les passions ressenyades.
  La lectura de l'obra fusteriana és, en conseqüència, un diàleg constant, un exercici higiènic que excita el pensament, desperta la voluntat i espavila la intel·ligència.
  Però, des d'un altre angle, l'obra de Fuster és, per damunt de tot, el resultat de la feina d'un professional de l'escriptura, d'un home obligat -i acostumat des de molt jove- a buscar dades necessàries, frases brillants, provocacions honestes en llibres que acaba per conéixer molt bé. Sovint, millor que la mateixa vida, velada per una dictadura que anava més enllà de la pura submissió política.
  I Fuster esdevé un escriptor professional. I, la seua obra, la considerem com la millor vacuna contra la mediocritat i el provincianisme.
  Els ingredients bàsics d'aquesta vacuna són senzills, però difícils de trobar en una mateixa persona: voluntat, tolerància, capacitat de treball, compromís i domini d'un llenguatge immediat, transparent i directe. Amb aquestes premisses, Fuster es dedica a agitar idees generals, com correspon a un assagista, les quals s'enfronten a l'enorme dificultat de justificar una ètica sense fonaments religiosos i tendeixen, en última instància, a justificar l'home, a convertir-lo en la «mesura de totes les coses» i a ajudar-lo a no sentir-se culpable de ser home.
  Per això, l'obra de Fuster, i la seua mateixa persona, han tingut una irradiació poderosa i penetrant en la nostra societat».

[FRANCO, Josep: dins ...idees. Suplement de cultures, a diari Re-gió 7, Manresa, 15-XI-92]

           ┌───────────────────────────┐
              L'ESTIL de Joan Fuster                                 
           └───────────────────────────┘

  Les seues CARACTERÍSTIQUES més habituals són:

1.     Una ACTITUD IRÒNICA, sovint divertida; prové d'allò que V.SALVADOR anomena virtualitat antimetafísica.
  «Aquest desenfocament semàntic que propicia angles de considera-ció no comuns estimula Fuster en un procés de distanciació d'allò que li és objecte d'especulació. El to afinat, capciós, girat o paradoxal que caracteritza el seu estil té el seu correlat sintàc-tic en els seus textos, en el fet de practicar "irònicament" fre-qüents desplaçaments de la primera persona gramatical a la tercera -exercici de distanciació- per reassumir-se posteriorment en una primera persona pluralitzada -segons un procés d'implicació en la circumstància comuna». [RIERA, A., 1992].

2. La SENTENCIOSITAT (Tendència a)
  «La frase disfressada de proverbi ens sobta ara i adés. Són fin-tes que esperonen l'atenció dels lectors. Són un punt de medita-ció, una provocació» [SALVADOR,Vicent. 1994]

3. El TO CONVERSACIONAL (Atracció irreprimible pel), que contrape-sa l'aurèola solemne de les sentències. Aquesta escriptura dialò-gica presenta una bona dosi de

         1. Oralitat col.loquial. És la riquesa del Fuster oral.
  El que importa ací no és tant l'ús del lexema col.loquial en si com la interacció dialògica entre registres. «L'autor escenifica, amb aquests contrasts, una polifonia de veus enunciatives que pa-lesa una multiplicitat de perspectives...Sempre hi ha per darrere la cautela de l'escèptic...que es limita a insinuar sense dogma-tisme». [SALVADOR, V. 1994].

         2. Moviments d'interacció comunicativa. «La seua escriptura assagística conserva unes estratègies típicament conversacionals:

                     - imperatius
                     - interrogacions vives
                     - incisos que delaten canvis d'entonació
                     - fraseologia col.loquial
                     - autocorreccions amb aparença d'improvisació
                     - interjeccions col.loquials
                     - hipèrboles populars
                      - remuguejos de protesta
                      - sintaxi accidentada: els nexes gramaticals de l'oració composta esdevenen, en l'oralitat, lligams discursius, locucions polivalents, el.lipsis destinades a reomplir amb l'entonació o amb el gest...El resultat és una major implicació dels interlocutors en l'àmbit d'un intercanvi comunicatiu que es realitza en la immediatesa». [SALVADOR, V. 1994]

         3. Moviments d'argumentació polemitzadora. «El lector no hi és un passiu "tele-observador", sinó un company de ruta, de pupi-tre». És «un escriptor professional que, mentre s'aclareix ell mateix, polemitza amb algú o almenys s'adreça a algú». [SÒRIA, E., 1993]. Són diàlegs que són debats.

         4. Moviments d'autoreflexió crítica.

  Aquest dialogisme bàsic de l'escriptura fusteriana representa per al lector una "teatralització hàbil"; «Escriure és fer comè-dia», deia el mestre. Així ho veu V. Salvador: «L'assagista posa en joc, sobre l'escenari del discurs, una pluralitat de veus».

  * Aquesta posada en escena reclama unes adequades estratègies» [SALVADOR, V. 1994].

    Estratègies:

         1. L'autodiàleg

         2. Les citacions i les glosses, o les esmenes. Que, a més de ser una bona mostra de la seua gran erudició, són senyals evidents del diàleg a distància amb tants i tants autors, sobre tants i tants temes, de tants i tants països i temps.

         3. L'actitud irònica -citada més amunt.

         4. El posicionament polèmic, però respectuós amb el "contrin-cant". Fuster no pretén demostrar que té raó, menys encara LA raó; sinó tan sols "mostrar" la "raonabilitat" (= racionalitat = l'hu-manisme) de la seua proposta.

         5. La representació de la figura -el personatge- del lector. A això col.labora l'ús d'un to "parlat", com si tingués al seu davant el lector. Qui llegeix Fuster és un "espectador" d'una tau-la redona (l'escrit fusterià), generalment moderada pel mateix Fuster.

         6. La complicitat amb el lector, la qual comporta

                     1. Uns implícits compartits, en una relació interlocu-tiva merament fantàstica però eficaç.

                     2. Un desdoblament del jo en un alter ego com a condició de diàleg. A vegades pot arribar a l'autoconsell.

                     3. Unes consideracions metadiscursives on l'autor exhi-beix els seus dubtes, les seues precaucions envers el significat dels termes. Tota digressió lingüística esdevé així digressió ide-ològica.

  Aquesta "subversió" el mena, en ocasions, a inventar paraules, o a usar-les amb un canvi intencionat de significat.

         7. Posar entre cometes o en cursiva paraules aïllades, els interrogants i els punts suspensius.

         8. Un to de confessió descarada; «així es guanya la confiança de la clientela. Una confessió que manifesta contínues referències al jo d'on emanen totes les opinions del discurs» [V. SALVADOR, 1994].
  «De l'impacte de l'autobiografia no fictícia es passa al plante-jament enunciatiu de la relació jo-univers, expressada sovint en forma de dicotomia:

  - D'una banda, la primera persona del plural, com a suma de jo + tu (com a mecanisme d'identificació de l'adhesió afectiva del lec-tor a la ideologia de l'autor), o bé com a suma de jo + ell, de
jo + nosaltres, de jo + vosaltres.

  - D'una altra, la tercera persona del plural (un "ells" -ni el tu ni el nosaltres ni el vosaltres- identificable com a caracte-rització de l'oposició a les idees exposades.

  Les persones gramaticals esdevenen, al capdavall, claus d'iden-tificació ideològica. La relació real jo-gent té evidents impli-cacions damunt del procés d'escriptura de l'obra. L'escriptura acull els trets permanents de la personalitat d'aquest jo múlti-ple.» [MESEGUER, Lluís, 1993].

     9. Una molt estudiada combinació de les funcions del llen-guatge, segons que vulga incitar, convéncer, implicar, etc., en una recerca d'una major eficàcia comunicativa i social. Així, doncs, emprarà

            - Exclamacions i Interrogacions retòriques
        - Canvis de relació amb l'interlocutor -el lector-, mijan-çant un continu joc dialèctic amb els pronoms personals.
        - Una sintaxi molt elaborada, sobretot la textual. Tant de matís i de rectificació ho exigeixen, i com.

4. Una RELACIÓ MOLT ESTRETA de conformació recíproca íntima ENTRE IDEA I PARAULA. «El llenguatge conforma la consciència. Tot el que no es pot dir acaba fent-se difícil de pensar». [SÒRIA, E. 1994]

5. Un TARANNÀ CRÍTIC mostrat en una acurada tria de la sintaxi, la morfologia, el lèxic i la seua combinatòria.

6. La FRASE BREU, senzilla. L'objectiu primordial de la claredat l'impulsa a defugir de l'oració llarga de complexitat hipotàctica.

7. LES MATISACIONS; són exigències d'afinar la idea fins a la pre-cisió última. Matisacions introduïdes per incisos i per contesta-cions -sintaxi conversacional-. Hi sovintegen

            - els parèntesis cautelars
            - les observacions metadiscursives entre guionets
            - les clàusules modalitzadores
            - les preguntes, amb resposta o sense
            - les construccions adversatives, que reflecteixen una mena de moviments de retoc d'uns pensaments a uns altres, preci-sant. És «la sinuositat del discurs».[SÒRIA. E. 1993]
            - les definicions (no tan freqüents), que serveixen per emmarcar els fets que s'hi analitzen.
            - la negació polèmica d'una afirmació acabada d'enun-ciar. 

8. L'ús peculiar de l'ADJECTIVACIÓ -hi incloem, a més del clàssic adjectiu, els complements nominals, les aposicions, les clàusules de relatiu, els adverbis, i, fins i tot, els verbs-. «Una adjecti-vació sobtadora que contribueix a descoagular la mirada per mitjà d'un contrast inesperat». [SALVADOR, V., 1994].
  A vegades, l'operació semàntica sorpresiva consisteix en una ma-niobra de substracció -recordeu l'atracció de Fuster per la nega-ció "retòrica".
  I és que «l'essència del giny metaforitzador està en la projec-ció d'un camp semàntic i associatiu sobre un altre... Fuster ten-deix a fer una lectura "prosaïtzadora de les idealitzacions de tota mena» [SALVADOR, V. 1993].
  Cal arreplegar, en aquest punt, totes les possibilitats gramati-cals de "transformació" de les coses: animalització, cosificació, personificació.
  Tot plegat, una bona manera de fabricar metàfores.

           «Les metàfores -les bones metàfores- no són sinó
         definicions imprevistes: dir la mateixa cosa, però
         per sorpresa»  [J.F.]

9. La SUBSTITUCIÓ DE NOMS ABSTRACTES PER CONCRETS, sovint col.lec-tius, o, almenys, per denominacions més familiars; una de les ma-neres de desinflar la retòrica: servir-se d'analogies amb reali-tats inferiors.

10. La SUBVERSIÓ DE L'ORDRE ESTABLERT DELS REGISTRES; subversió que vehicula aquella "desinfecció de metafísica" de què adés par-làvem. El "desordre" s'aconsegueix per la intrusió de frases fetes o expressions col.loquials en terrenys que els són estranys per ser "propietat" d'altres registres més acadèmics.
  El seu escepticisme lingüístic el mena a la insinuació esbiaixa-da. Per això necessita emprar

       .. Eufemismes o implícits i sobreentesos
       .. El.lipsis
       .. Circumloquis
       .. Insinuacions laterals
       .. Ambigüitats

  recursos, a més, que doten el discurs d'una gran mobilitat i faciliten la vehiculació de les diverses veus que hi són presents. I, en més d'un cas, són exigències dels temps:

                     «Els eufemismes i els circumloquis són un ingredient
       de la literatura que hem hagut de fer. La gent de la
       meua generació -excepcions a part- no han conegut un al-
       tre clima i potser mai no sabrem escriure amb plena de-
       simboltura per falta d'hàbit. La nostra ploma s'ha acos-
       tumat als sobreentesos, a les insinuacions laterals, a
       les ambigüitats i ens costarà molt de desempellegar-nos-
       en» [FUSTER, J., O.C. I, «Introducció»]

11. La PARADOXA, lògicament. En un discurs tan ple de contrastos i de perspectives la ironia i la paradoxa no hi podien justificar la seua absència.

12. Els EXEMPLES. En ocasions són "definicions" (?). En altres són "l'explicació" d'una frase "solemne" recentment pronunciada.

13. Les HIPÈRBOLES. L'exageració li permet subratllar una idea, formular-la d'una manera més eficaç, més provocativa. «Escriure és exagerar», ha dit. Un recurs que dóna un cert to pamfletari a l'escrit.

16. La TEMÀTICA, sempre HUMANA: fets "humans" o culturals. Els paisatges l'irriten, llevat de la "mar", potser pel seu continu "moviment", diu J.Iborra.
  Inclou petites escenes de la vida social contemporània. Quan s'examina ho fa a partir d'un "tema qualsevol", d'una anècdota del món, de la història, del seu temps:

                       «un episodi ridícul o tràgic, una notícia absurda,
           o angoixant, les paraules d'un polític i d'un home
                      de ciència o d'una senyoreta de moda».

17. La preferència per una escriptura antinarrativa i escassament descriptiva. No té gust de contar, té gust de discutir». [SÒRIA, E., 1993].

18. La seua ESTRATÈGIA D'ESCRIPTURA era:

              - ficava un paper a la màquina
              - encenia un cigarret
              - apuntava un títol
              - i, després, continuava
                                [SÒRIA, E., 1993]

19. Un MOTLE TÍPIC:

               - obrir amb una anècdota, o un estirabot, que capte l'atenció,
           - comentar-la de manera desenfadada i
           - encetar el veritable tema.
           - A partir d'ací, acumula

                    els seus debats
                    les seues perplexitats
                    els seus interrogants              
      i els seus suggeriments inicials agafen una nova i més insi-diosa significació.

           - la conclusió queda oberta. Si una confiança, o un prejudici, del lector ha vacil.lat, l'objectiu s'ha acomplit. Ara   li toca reflexionar a ell, si és que en sap.

   [Isidre Crespo. Materials didàctics per a l’ensenyament en Valencià. núm.12.
    Generalitat Valenciana. Conselleria d’Educació i Ciència. València. 1994]
                                                                     *   *   *















       ┌─────────────────────────────┐
           L'ESTIL de Joan Fuster                                      
       └─────────────────────────────┘  (Guió-resum)

  Les seues CARACTERÍSTIQUES més habituals són:

1. Una ACTITUD IRÒNICA -antimetafísica-, sovint divertida.

2. La SENTENCIOSITAT (Una tendència a)

3. El TO CONVERSACIONAL. Escriptura dialògica que presenta bona dosi de
         1. Oralitat col.loquial.
         2. Moviments d'interacció comunicativa, la qual conserva unes estratègies típicament conversacionals:
                     - imperatius
                     - interrogacions vives
                     - incisos que delaten canvis d'entonació
                     - fraseologia col.loquial
                     - autocorreccions amb aparença d'improvisació
                     - interjeccions col.loquials
                     - hipèrboles populars
          - remuguejos de protesta
          - sintaxi accidentada
         3. Moviments d'argumentació polemitzadora.
         4. Moviments d'autoreflexió crítica.

  Aquest dialogisme bàsic representa per al lector una "teatra-lització hàbil", que reclama unes adequades
          Estratègies:
         1. L'autodiàleg
         2. Les citacions i les glosses, o les esmenes.
         3. L'actitud irònica.
         4. El posicionament polèmic.
         5. La representació de la figura -el personatge- del lector.
         6. La complicitat amb el lector, la qual comporta
                     - Uns implícits compartits.
                     - Un desdoblament del jo en un alter ego com a condició de diàleg.
                     - Unes consideracions metadiscursives on l'autor exhi-beix els seus dubtes, les seues precaucions envers els significat dels termes. Aquesta "subversió" el mena a inventar paraules, o a usar-les amb un canvi intencionat de significat.
         7. Posar entre cometes o en cursiva paraules aïllades, els interrogants i els punts suspensius.
         8. Un to de confessió descarada.
     9. Una estudiada combinació de les funcions del llenguatge, segons que vulga incitar, convéncer, implicar, etc.. Així, doncs, emprarà
            - Exclamacions i Interrogacions retòriques
        - Canvis de relació amb l'interlocutor, mijançant un joc dialèctic amb els pronoms personals.
        - Una sintaxi molt elaborada, sobretot la textual.

4. La RELACIÓ MOLT ESTRETA de conformació recíproca íntima ENTRE IDEA I PARAULA.

5. La FRASE BREU, senzilla. L'objectiu primordial de la claredat l'impulsa a defugir de l'oració llarga de complexitat hipotàctica.

6. LES MATISACIONS; exigències d'afinar la idea, que van introduï-des per incisos i per contestacions -sintaxi conversacional-. Hi sovintegen
            - els parèntesis cautelars
            - les observacions metadiscursives entre guionets
            - les clàusules modalitzadores
            - les preguntes, amb resposta o sense
            - les construccions adversatives, que reflecteixen uns moviments de retoc d'uns pensaments a uns altres, precisant.
            - les definicions, que serveixen per emmarcar els fets que analitza.
            - la negació polèmica d'una afirmació acabada d'enun-ciar.

7. L'ÚS PECULIAR DE L'ADJECTIVACIÓ -hi incloem, a més del clàssic adjectiu, els complements nominals, les aposicions, les clàusules de relatiu, els adverbis, i, fins i tot, els verbs.
  També hi arreplegaríem altres possibilitats gramaticals de "transformació": animalització, cosificació, personificació.
 
8. La SUBSTITUCIÓ DE NOMS ABSTRACTES PER CONCRETS, sovint col.lec-tius, o almenys per denominacions més familiars.

9. La SUBVERSIÓ DE L'ORDRE ESTABLERT DELS REGISTRES. "Desordre" aconseguit per la intrusió de frases fetes o expressions col.lo-quials en terrenys que els són estranys.

  El seu escepticisme lingüístic el mena a la insinuació esbiaixa-da. Per això necessita emprar

       - Eufemismes o implícits, sobreentesos
       - El.lipsis
       - Circumloquis
       - Insinuacions laterals
       - Ambigüitats

10. La PARADOXA. En un discurs ple de contrastos i de perspectives la ironia i la paradoxa no hi podien justificar la seua absència.

11. Els EXEMPLES, que, en ocasions, són "definicions" (?).

12. Les HIPÈRBOLES. «"Escriure és exagerar", ha dit». Un recurs que dóna un cert to pamfletari a l'escrit».

13. La TEMÀTICA, sempre HUMANA. Inclou petites escenes de la vida social contemporània.

14. La preferència per una ESCRIPTURA ANTINARRATIVA I ESCASSAMENT DESCRIPTIVA.
                                            [Isidre Crespo]
                                                                               *   *   *                  

P R O C E D I M E N T S

1. Obtenció i anàlisi de la informació

1.1. Observació
1.2. Comparació
1.3. Organització -esquematització-
1.4. Lectura
1.5. Ús de diverses fonts d'informació
1.6.

2. Comprensió i aplicació de la informació

2.1. Classificació
2.2. Formulació d'hipòtesis
2.3. Interpretació
                                             ┌─
                                             │ relacions lògiques: causalitat,
2.4. Identificació de ----> ─┤
                                             │ ...
                                             └─
2.5. Participació en debats
2.6. Elaboració de judicis fonamentats
                                                                         ┌─
                                                                         │ de lectura
2.7. Elaboració de treballs monogràfics -->─┤
                                                                         │ d'investigació
                                                                         └─
2.8. Elaboració de mapes conceptuals
2.9.    "       de resums/síntesis
2.10. Confecció de gràfiques
2.11.

TEXTOS A TREBALLAR

 COVARDIA

           Si volem -i ho hauríem de voler-, sempre trobarem una raó per a excusar les accions del covard: la seua covardia. Perquè, qui és que no ha tingut mai por? És clar que la por pot ser superada: diuen que el valent no és sinó un que té por i se l'aguanta.
     Potser sí. El que sí que sé és que no hi ha manera humana de fixar un límit moral en aquest terreny.
     Cadascú s'administra la pròpia por com pot i com Déu li ho dóna a entendre. I tampoc no ens ens pas d'enganyar. Tothom és covard per comparació a algú altre.
     Ja podeu ser tan temeraris com vulgueu: mai no serà  impossible que un qualsevol veí vostre consideri que la vostra valentia és inferior a la seua, i que, per tant, sou un covard. Una bona regla de conducta, en això com en tantes altres esferes i coses, serà aquesta: no censureu, no condemneu ningú perquè siga allò que vosaltres podreu ser en alguna ocasió. Per exemple: covards.
                                                      [J.Fuster. Diccionari per a ociosos. 1964, p.37]

   EL TEXT ARGUMENTATIU: un text PER A CONVÉNCER          
                                                                                      (ESCRIVÀ,R. i FERRER,M.)                                                             

 1. Objectiu inicial:                                          
       Realitzar una primera aproximació al text argumentatiu, cosa que implicarà:                                      
       .. reconéixer la importància de la situació de comunicació on s'insereix el text argumentatiu                            
      .. copsar la diversitat textual que ens envolta          
      .. identificar el text argumentatiu mitjançant el reconeixement de la finalitat específica i de les marques formals més evidents                                                      
      .. reconéixer els diferents àmbits d'ús en què el text argumentatiu pot aparéixer.                                     
      .. recordar alguns coneixements previs com ara:          
         -- la diversitat textual                                       
         -- els components de la situació de comunicació i la seua importància en la
            configuració del text.      
                                                                
 2. Objectius:                                                
    - Identificar, reconéixer i construir textos segons la seua finalitat                                                     
    - Reconéixer i utilitzar adequadament mitjans lingüístics i no-lingüístics per a convéncer.                               
    - Reconéixer que l'argumentació pot aparéixer en diferents àmbits d'ús i utilitzar alguna de les formes típiques de determinats àmbits (cartes a la premsa, articles d'opinió, etc.)
    - Reconéixer que textos narratius, esxpositius o instructius -no només els argumentatius- poden emprar-se per convéncer.                                                           
    - Reconéixer la presència de l'emissor i del receptor en el text argumentatiu, tot copsant-ne els recursos emprats per justificar i legitimar l'emissor, així com construir argumenta- 
 cions utilitzant alguns d'aquestos recursos.                  
    - Reconéixer textos argumentatius tot identificant-ne arguments i conclusió així com els lligams lògics més evidents.   
                                                               
 3. Recursos:                                                                                                      
    - Textos dels alumnes                                          
   - Gravacions de converses, discursos, etc.                 
    - [Visionat de debats -"La vida en un xip", "Carta blanca", etc.]                                                  
    - Textos escrits: [J.Fuster, ...]                          
                                                               
 4. Continguts:                                                
    - Classificació dels textos segons la seua finalitat: narrar, informar, convéncer.                             
    - Utilització de mitjans lingüístics i no-lingüístics en   
 una argumentació (per convçéncer).                            
    - Argumentació i àmbits d'ús             
    - Característiques del text argumentatiu: arguments i conclusió, lligams lògics, ús d'exclamacions i preguntes retòriques.                                                         
    - Ús de textos narratius, descriptius i expositius al ser- 
 vei de l'argumentació.                                         
    - Presència de l'emissor i del receptor en el text argumentatiu. Recursos que justifiquen i legitimen l'emissor.     
                                     

5. Activitats:                                                                                                             
    1a. Analitzar la situació d'argumentació. Fitxa "model":   
                                                               
      1. SITUACIÓ EN QUÈ S'ARGUMENTA:                     
                                                                
         - Temps                                         
         - Espai                                           
                                                               
      2. PARTICIPANTS:                                         
                                                               
         - Emissor que argumenta                               
                     - Receptor, objectiu de l'argumentació         
                                                                
      3. MITJANS EMPRATS PER CONVÉNCER (Arguments)             
                                                              
      4. TEMA PROBLEMÀTIC                                      
                                                                
      5. CONCLUSIÓ o TESI PER A LA QUAL ES VOL ACONSEGUIR L'ADHESIÓ:                                                                                                                
    2a. Un text argumentatiu pretén canviar les creences del receptor. Per això, podem trobar en un text argumentatiu una creença criticada (sovint implícita), una creença proposada (la conclusió de l'argumentació) i uns arguments que defensen la proposta.                                                   
                                                               
 ** ALGUNES CONSIDERACIONS TEÒRIQUES:
1.      L'estructura del text argumentatiu:                     
            - La introducció -l'exordium- part inicial del discurs, la finalitat de la qual és presentar la causa davant del receptor i obtenir-ne la disposició favorable per a la tesi defensada per l'orador.                                                                                                     
            - L'exposició de fets -la narratio-, part on s'exposen els fets amb la finalitat que el receptor conega la posició defensada per l'orador i se situe de la seua part.                                                        
            - L'exposició dels arguments -l'argumentatio-, el centre │
 del discurs amb finalitat persuasiva.                         
            - La conclusió -o peroratio- és la part final del discurs.                                                         

   .. RODA, Lluís: «Vegem Fuster, llegim Covardia. Acumulem dades. Llegim-lo. 
      Formalment. L'assaig és un gènere
                                                                      [RODA,Ll. 1992, p.42-45]

          .. PÉREZ MONTANER, Jaume: «L'assaig, com a forma literà-ria, és tan precís en les seues possibilitats i limitacions estè-tiques com la novel.la, el conte o la poesia lírica (...)
  [L'escriptor d'assaig es comunica mitjançant] l'autoexploració, el descobriment, desvetllament i afirmació del propi jo. En unes altres paraules: el subjectivisme. (...)
  Com a contrapés, cal afegir que l'assagista és sempre conscient dels lectors als quals van dirigits els seus escrits, de tal mane-ra que les seues reflexions, punts de vista, experiències o senti-ments tenen, en el fons, una marcada finalitat didàctica. Es trac-ta, en conseqüència, d'un balanceig difícil i arriscat entre l'ex-pressió literària de la pròpia intensitat personal i el desig de comunicar una informació (...)
-       íntima relació entre poesia i assaig, entre literatura i ensenyament... i
      en això, també J.Fuster és un mestre.   [I.C.]       
 
 


   
     
   
  La tensió derivada de la confrontació entre l'impuls creador i l'objectivitat de la finalitat didàctica dóna com a resultat un equilibri estètic que sovint descansa en el to general de l'es-crit. Saber trobar el to adequat és probablement una de les claus mestres de bon l'assaig literari (...)

  [L'assaig fusterià]:

  [Diccionari per a ociosos:]

  [Diversos temes com] nacionalisme, llibertat, amor o nevel.la donen ocasió per a una pirotècnia d'associacions i reflexions agudes i brillants en les quals destaquen tant l'actitud ètica com la prosa magnífica i transparent o les referències culturals i erudites».